Behöver du något snyggt till jul och nyår

Resor

Fuerteventura, Playitas    2018-04-23 --2018-04-30

Mellan den 23 och 30 april var vi iväg till Playitas. Där har man anlagt ett enormt träningscenter med allt man kan önska sig. Simbassäng, gym, träningsområden ute, cykel, golf och tennisbanor. Man kunde enkelt fylla hela dagarna med träning om man ville.

Morgonen började kl 8.00 med solhälsning och uppvärmning med efterföljande gemensam promenad eller löprunda för den som ville. Därefter var det träningsprogram hela dagen fram till 18.00 då man avslutade dagen med stretching och relax.

Magnus hade hyrt cykel och körde nog drygt 30 mil under veckan bland bergen. Hans tanke efteråt var att det varit kul om han haft någon med sig som också cyklade så det kan vara bra att tänka på. Själv körde jag lite olika pass på området. Bl.a. Soma move, yoga, cirkelträning, styrketräning, kettlebells och vattengympa. Där emellan varvade jag promenader och sol och bad. En dag när jag hade väldig träningsvärk solade och läste jag mer än jag tränade. Och en annan dag valde vi att gå över berget (ganska lång och högt) ner till en närliggande by där vi åt lunch innan vi tog bussen tillbaka.

Det är inget större nöjesliv där men det gör inget för vid niotiden började man bli ganska trött och nöjde sig med ett glas vin på terrassen. Fina lägenheter var det också.

Första cirkelträningspasset dagen efter vi landande. Hade rikligt med träningsvärk efteråt

Utsikt över Playitas från berget bredvid.

Utsikt från berget på andra sidan.

Lite omgivning. Som ni ser är det mycket lavasand och lavastenar i området.

Väntar på ett pass Soma Moves

Vandring över berget till byn bredvid.

Tapaslunch

Playitas By

Väntar på att få borda planet hem till Sverige.

--------------------------------------------------------------------------

New York     2018-02-14 --  2018-02-19

Då har vi gjort vår resa till New York efter många om och men. Äntligen fick jag ju mitt visum och Rasmus fick pass och ESTA efter lite tjat!

Det var fyra häftiga med jobbiga dagar. Från morgon till sen kväll gick vi runt i olika delar av stan och i snitt gick vi 1,2 mil/dag, på asfalt. Benen var som klubbor på kvällarna när man äntligen fick krypa ner i sängen.

Men resan var kanon. Först när jag kom hem kunde jag börja smälta alla intryck. Vet kanske inte om jag åker dit igen men man ska aldrig säga aldrig. Staden är nog mer passande för ungdomar med sitt utbud. Det vi inte gjorde men som jag skulle velat var att gå på en musikal. Kollade in Fantomen på Operan men det kändes lite för dyrt faktiskt.

Vi gjorde så klart flera av de typiska turistbesöken som promenad i Central Park, Empire State Building, September 11 Memoriel, Macy´s Varuhus, Chinatown och Little Italy, men vi besökte inte Frihetsgudinnan. Därutöver promenerade vi runt på små och stora gator, fikade och lunchade på härliga caféer och pubar. Vädret var verkligen upp och ner. Ena dagen var det runt 18 grader varmt och folk gick i linne och shorts. Nästa dag var det mulet och det började snöa på kvällen och morgonen efter var det 5 minus.

Vi bodde på ett litet hotell som var helt OK. Allt var dock i minsta laget kanske om man vill bo bra. För oss var det bara en övernattningslya så jag hade inga stora krav bara sängen var skön. Bifogar här en länk till hotellet, då det var ganska billiga rum    http://www.chelseapinesinn.com/. Dock började elementet läcka sista dagen och det märkte vi inte förrän på kvällen då heltäckningsmattan var dyngsur. Vi blev lovade pengarna tillbaka för den natten, då de inte kunde fixa ett nytt rum åt oss. Dom pengarna kan jag nog se mig i himlen efter. Har mejlat och påmint men inte fått något svar alls.

Bron över Hudson River på väg in mot New York.

Väntar på tunnelbanan

Klassisk skolbuss

Vy över centrum från Central Park

Utsikt från Empire State building

Kostnadsredovisning för byggnation av ESB

Alla behöver någon stans att sova.

På väg mot 9/11

Monument över de som dog i 9/11

One World Trade Center

Lite större ekorrar än vad man är van vid

Rasmus ville så klart se Wall Street!

Matbutik i Chinatown

Chinatown övergår snart i Little Italy

Nu går vi in i Little Italy

Kanske inte så kul att gå på skoavdelning för damer.. Chelsea Market. 14 Street, 9:th Av

Times Square

Dags att åka hem.

By, by New York.

------------------------------------------------------------------------------------

Nu är det precis en vecka kvar tills vi styr kosan mot USA och New York. Känns faktiskt lite konstigt. Dels att jag väljer att åka till New York och dels att åka med bara sonen. Men det ska bli riktigt kul och jag har redan börjat få lite resfeber. Vad ska jag packa ner tro? Det ser ut som det kan bli en del plusgrader. Skönt😎

------------------------------------------------

Island  augusti 2017

Nu har vi varit till Island hela familjen. Magnus har alltid velat åka dit och fiska och jag har alltid velat testa att rida islandshäst så nu har vi gjort slag i saken i samband med att Magnus ska fylla 50 år.

Vi landade runt kl 16 torsdagen den 24 augusti på Keflaviks flygplats. Vi hade bokat bil och att hämta upp den på bilfirman gick otroligt snabbt och smidigt och runt 17.30 var vi incheckade på hotellet allihop.

Jag hade bokat ett möte på vårt hotell med en man som äger fiskerättigheterna i älven Minnivallalaekur för lite information om fisket, vägbeskrivning och betalning. Inledningen såg inte så bra ut då vi missade honom med några minuter, men efter mycket mejlande fram och tillbaka träffades vi och fiskeresan var betald och klar. Tur - eftersom hela Islandsresan i första hand var tillägnad Magnus och fisket..... Här är en bild på fiskevattnet men det kommer nog någon mer så småningom.

Den 25 augusti hade vi bokat ridning, jag, Sanne och Niko. Magnus och Rasmus var barnvakt åt Ilse. Ridturen gick genom ett lavalandskap som är svårt att beskriva om man inte ser det själv. Men om man är intresserad av filmer som The Game of Thrones eller Sagan om ringen så är det lite samma känsla. Månlandskap är också något som man tänker på. Ridningen gick bra för oss alla och gav definitivt mersmak. Den häst jag hade var väldigt enkel att få fram i tölt och det känns som att sitta i tv-soffan.

Gatuvy inne i Reykjavik. Den här bilden tog jag mest för att jag gillade själva utformningen av gatubelysningen med stallampan och skyltarna.

När vi promenerade runt i Reykjavik på kvällen stötte vi på den här lilla rockkonserten. Bandet sitter under det lilla partytältet och ljudnivån är bedövande i den lilla gränden😊. Ilse gillade det!

Så här såg det ut hos stans barberare. Härlig interiör👍!

När vi hade släppt av Magnus och Rasmus vid deras fiskevatten blev vi stoppade av dessa godingar som vandrade fritt. Vill ha med mig en hem.

Sista dagen av vår resa!

Sista dagen hade vi inget inbokat i förväg utan vi hade som plan att göra så mycket som möjligt av det traditionella på Island. Den här gamla vulkankratern åkte vi förbi av en slump på vägen till Strokkur Geyser. Vattnet i botten av kratern är grönblått och iskallt.

Strokkur Geyser.

Dagen avslutades med en halvtimmes vandring norrut från staden Hveragerði. Promenaden kändes mycket längre och var riktigt jobbig för en liten knubbis som jag. Men den var absolut värd allt besvär.

Rasmus, Ilse, Sanne och Nikolaj på väg till de varma källorna.

Så här såg det ut i min klocka efter dagens strapats. Inte ofta jag går så många steg inte. Antal höjdmeter från start till mål blev 340 meter..

Där i slutet av vandringen ligger en liten dal där heta källor värmer upp den kalla Reykjadalsá-bäcken som strömmar ner från bergen. Det var en blöt och kall vandring men avslutet var värt allt. Är imponerad över att Sanne och Niko orkade få med sig lilla Ilse hela denna vandring.

Rasmus, Magnus, Niko, Ilse och Sanne.

Efter dessa underbara dagar med massor av aktiviteter, god mat och dryck återstår bara detta. Tack Island! Vem vet - kanske vi återvänder någon gång. Vi han ju inte med Vik och Lunnefågeln.

Inflygning mot Arlanda!

Wien april 2016

Tillsammans med Nora kyrkokör mötte jag våren i Wien. Vi hade underbart väder och det var en underbar resa. Syftet var att vi skulle sjunga på en gudstjänst i Svenska Kyrkan i Wiens lilla vackra kyrka. Vi lämnade Sverige på torsdagen och kom hem igen på måndagen. Vi hade en härlig blandning av repetitioner och fritid och jag kan verkligen rekommendera en resa till Wien om man är det minsta intresserad av musik och dess historia. Självklart testade vi Wienerschnitzel, men har faktiskt ätit godare i mina dar.

Även om jag inte är speciellt troende så var det en upplevelse att träffa denna mycket varma och glada kvinna som inte bara är kyrkoherde i Österrike utan även i Tjeckien, Slovakien och Ungern. Hon kunder verkligen trollbinda oss med sin berättelse om kyrkans historia.

Café Central

Café Mozart

Café och restaurang Residenz i Schönbrunn

Hotell Mercure i Wien. Låg väldigt centralt och var väldigt mysigt.

En enorm parkrabatt

Körövning i Svenska Kyrkan i Wiens kyrka.

Naschmarkt i Wien

Enormt växthus i Schönbrunn

Venedig 2015

Hösten 2015 gjorde jag, Sanne, Rasmus och Nikolaj en weekendresa till Venedig med omnejd. Det var en fantastisk resa. Utöver en båttur över lagunen till Venedig och Murano besökte vi Cortina i de Italienska alperna och Trieste som är en mysigt samhälle vid lagunen ca 1,5 mil från Jesolo där vi bodde.
En gränd i Venedig

Den här fågeln väntade på oss när vi la till i Venedig

Sanne i Venedig

Lunchhak i Venedig

På väg till Cortina

Stranden vid hotellet

Trieste

Höga kusten 2008

I augusti 2008 gjorde vi en resa längst med Högakusten. Det var en härlig resa som jag skulle kunna göra igen. Vi han ju inte med att se allt. Kan varmt rekommendera att göra den trippen.

Strömming på Galtströms (länk nedan)